پرش به محتوا

کری ترید چیست ؟

معاملات کری (Carry Trade) :

نحوه انجام معاملات کری به همراه مثال ها 

 

کری ترید چیست ؟کری ترید چیست ؟

کری ترید چیست ؟

معاملات کری در ارز، روشی است که در آن معامله‌گران از ارزی با نرخ بهره پایین وام گرفته و در ارز دیگری با نرخ بهره بالاتر سرمایه گذاری می‌کنند. این فعالیت با هدف کسب سود از تفاوت نرخ های بهره انجام می‌شود.

در این روش معاملاتی معمولا جهت دریافت بازدهی بیشتر از اهرم معاملاتی استفاده می‌شود.

کری ترید یکی از روش های معاملاتی محبوب در بین معامله‌گران بازار فارکس است. به این دلیل که در این بازار به راحتی می‌توان یک ارز با نرخ بهره پایین را فروخت و در ارز دیگری با نرخ بهره بالا سرمایه گذاری کرد. اخیرا یکی از ارز های محبوب جهت انجام معاملات کری ین ژاپن با نرخ بهره پایین در برابر دلار آمریکا یا دلار نیوزیلند بود.

 

نکات کلیدی

  • معاملات کری یک روش معاملاتی است شامل استقراض از یک ارز با نرخ بهره کم و سرمایه گذاری در ارز دیگر با نرخ بهره بالا تر، که این روش جهت کسب بازدهی می‌باشد.
  • معامله گران در این روش معمولا از اهرم معاملاتی جهت کسب بازدهی بیشتر استفاده می‌کنند.
  • کری ترید یکی از روش های معاملاتی محبوب در بین معامله‌گران بازار فارکس می‌باشد.

اصول معاملات کری

اولین و اصلی ترین مرحله برای انجام معاملات کری، تعیین این است که کدام ارز نرخ بهره کمی دارد و کدام ارز نرخ بهره بالاتری را ارائه می‌دهد.به عنوان مثال از سال 2000 تا سال 2024 ین ژاپن نرخ بهره بسیار پایینی را نسبت به دیگر ارزهای بازار فارکس از جمله دلار استرالیا و دلار نیوزیلند داشت.

در این روش معاملاتی تا زمانی که نرخ های بهره دو کشور تغییر قابل توجهی نداشته باشد می‌توان از اختلاف نرخ بهره سود برد. و معامله گران بازار فارکس با استفاده از اهرم معاملاتی میزان سود خود را افزایش می‌دهند به عنوان مثال اهرم 1:10 بیانگر این است که میزان سرمایه 10 برابر افزایش پیدا می‌کند و در مقابل میزان سود نیز 10 برابر می‌شود. البته باید در نظر داشت که در این حالت ریسک معامله افزایش یافته و احتمال ضرر 10 برابری نیز وجود دارد. که در این مورد معامله‌گر باید نسبت به روش های مدیریت سرمایه شناخت کافی داشته باشد.

چه زمانی باید وارد معاملات کری شد و چه زمانی باید خارج شد

بهترین زمان برای ورود به معاملات کری وقتی است که یک بانک مرکزی نرخ بهره را ثابت نگه داشته و یا در حال کاهش نرخ بهره است و در نقطه مقابل بانک مرکزی دیگر در نظر دارد نرخ بهره را افزایش دهد.

به عنوان مثال بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را در محدوده 0.10 درصد حفظ کرده و از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا در حال افزایش نرخ بهره از 4.5 درصد به 5 درصد می‌باشد. در این حالت معامله‌گر در جفت ارز USDJPY وارد معامله “BUY” می‌شود. این معامله این مفهوم را ایجاد می‌کند که معامله‌گر از بانک ژاپن وام گرفته و با خرید دلار، در بانک آمریکا سرمایه گذاری کرده است.

در این شرایط تقاضا برای دلار آمریکا با افزایش رو به رو شده و منجر به افزایش ارزش دلار آمریکا نیز می‌گردد. ولی اگر بنا به دلایل دیگر از افزایش ارزش دلار آمریکا جلوگیری شود همچنان معامله‌گر کری از اختلاف نرخ بهره این دو کشور سود دریافت می‌کند.

حال اگر شرایط اقتصادی در این دو کشور تغییر کند و نرخ بهره یکی از این دو کشور شروع به حرکت در جهت مخالف نماید بهتر است که از معامله خارج شویم. به عنوان نمونه در مثال قبل اگر آمریکا تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد بهتر است که معامله‌گر از معامله خارج شود.

ریسک های کری ترید

یکی از ریسک های کری ترید، عدم قطعیت در مورد نرخ بهره است. در مثال بالا اگر بطور ناگهانی آمریکا تصمیم به کاهش نرخ بهره بگیرد، ارزش دلار آمریکا با کاهش رو به رو شده و این موضوع می‌تواند موجب ضرر معامله‌گر گردد. همچنین از آنجایی که در کری ترید از اهرم های بالایی استفاده می‌شود کوچکترین حرکت نرخ در خلاف جهت می‌تواند ضررهای زیادی را ایجاد کند. مگر اینکه پوشش ریسک به موقع انجام شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *